2010. április 27., kedd

elegáns


Mondja a lányom, hogy töriből évzárót írnak: ókori Róma és még ami ehhez hozzájön vagy jöhet. Meséli, felmondja, tényleg otthon van a témában, negyedes császárok, ami csak kell. Van azonban egy kis gond, mondja. Az anyagban van még három témakör (Jézus kora, őskereszténység) amit nem adott le a tanár, mindenki olvasson, kutasson, járjon a dolog végére. Elegáns. Nem tudom hogy mi lehet a gond, arra is gondolhatnék hogy nem volt idő, és ezen lehetett behozni a lemaradást. Lehet erre is gondolni. Gyanítom, hogy ezek után a témazáróba nem kerül bele ez az anyagrész, akárhol is keresgélnek a diákok. Kereshetnek a Wikipédián, a Bibliában, bárhol - úgy lesznek vele mint mi anno (1990) negyedikben az '56-os anyagrésszel. Benne volt a könyvben és a tételsorban is, de mindenki tudta hogy erről nem kell (nem tud) beszélni.

Mi lehet a gond Jézussal? Nem mondom, van többféle nézőpont. Az lehet a gondja a tanárnak, hogy keresztény oldalról közelítse-e meg? Ez egy töri-óra, így gondolom a történelmi Jézus alakról van szó, annyit kell róla elmondani amennyit Buddháról vagy Mohammedről is el kellene mondani. Kb. itt és kb. ekkor élt, milyen forrásokból ismerjük meg, milyen hatása volt a környezetére, a világtörténelemre.

Adva van egy erős gimnázium, felkészült tanárokkal, okos gyerekekkel. Nem hiszem, hogy ideológiai kérdésekbe kellene belemenni, van egy vezérfonal és aztán mindenki felfűzi még rá a saját és környezete gondolatait, érzéseit. De legalább azt a vezérfonalat fel kellene vállalni. Nem szeretem az olcsó drámaiságot, de itt tart 2010-ben a gimnáziumi történelemoktatás, hogy elegánsan elkerüljük a zsidó-keresztény témát? Ennyire nem lehet megremegni vagy elbizonytalanodni. Vagyis de.

Jut eszembe, hogy máshol nem ennyire bonyolult a helyzet. Vegyük pl. Németországot, miért is ne? Van egy Oberammergau nevű hely, ahol tízévenként passiójátékokat adnak elő a helybeliek, a középkor óta folyamatosan. Komolyan veszik, tízévente a település lakói mindent félretéve készülnek a szerepükre. A helyzet komolyságát jelzi, hogy álszakáll, álpajesz szóba sem jöhet, a szerephez megnövesztik szép szorgalmasan és Oberammergauban ebben az évben ortodox zsidó kinézettel jön a postás, a pék így süti a kenyeret és így tovább. Tízévente futószalagon adják az előadásokat és mutatják be Jézust, az ókori zsidó környezetet. Lehet a gimiben sincs gond, ki merik mondani ezeket a szavakat, hogy Jézus, zsidó, keresztrefeszítés.

Nekem lennének ötleteim azokra a hiányzó történelem órákra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése