2010. február 10., szerda

Evolúció

Olvastam egy érdekes bejegyzést:(http://szepmuveszet.blogspot.com/2010/02/vagy-titokzatos-targya.html) az ősi "Vénusz" szobrokról. Az is érdekes volt, hogy felmerül: miért ilyenek ezek, vajon férfi faragta /csiszolta/ vagy nő? Termékenységi szimbólum, műtárgy vagy mi? Találtam hozzá egy érdekes karikatúrát.

Rám lehet kenni, hogy férfisovinszta vagyok, de szerintem logikus is hogy egy ilyen szobrot vagyis szobrokat csakis férfi készíthetett. Az is logikus, hogy úgy néz ki ahogyan. Magamból indulok ki: pár ezer év ide-oda de az alapvető hívójelek egy férfi számára most is azok, mint akkor. Férfiszemnek egy ilyen kis vénusz ugyanazt üzeni akkor és most. Ez a nő nőből van - persze túlzó lehet mai szemnek az arány, de a kerek csípő és a mellek bizony komoly termékenységi üzenettel bírnak és a férfi azt is akarja látni és hinni. A férfi ilyen szobrot faragott magának - amiről álmodik, amit a kezébe akar kaparintani. Na jó, nem kimondottan minden férfi pont ezekkel az arányokkal, ezt aláírom, sőt én sem, az biztos.

Nem nő faragta, dehogy. Férfi faragta ezeket, megfaragta, csiszolta büszkén az asszonyát, a törzs alapját képező termékeny, nőből gyúrt nőket jelképező formákat. Termékenységi szimbólum? Lehet. Szerintem benne volt az emberünk kis bőrnadrágjának farzsebében, és ahogyan ott lapult vadra várva, megmarkolta, és erőt gyűjtött belőle - hazahívta a kis szobor.

Szinte már az egy bizonyos szexuális izgalmat okozott ahogyan készült, majd nagy áhitattal kézről kézre járt. Lehet hogy most anorexiás idolok vannak, lehet hogy az egészséges életmódot szálkás testű modellek hirdetik, de egy mai férfi képzeletbeli farzsebében és az agya hátsó szegletében is ott lapul bizony egy vénusz szobor. Olyan willendorfi féle.

2 megjegyzés: